Прочетен: 11069 Коментари: 32 Гласове:
Последна промяна: 08.12.2020 12:07
Романтика
Готика- познава се по острите части по сградите
Ренесансова архитектура
Рококо
Понеже читателите имат различен вкус по-добре те да преценят кой стил в архитектурата им харесва и кой не.
Барокът е стил в изкуството, доминирал в Европа почти два века - дошъл след Ренесанса в началото на 17-ти век и сменен от класицизма в края на 18-ти. Характеризира се с преувеличено движение и изобилни детайли, за да създаде усещане за драматизъм, напрежение, изобилие и величие в скулптурата, живописта, литературата и музиката. В обзавеждането, Барок дава възможност за много стил, класа и елегантност в от различни материали, но направено само за ценители на красотата Основните признаци на барока се считат за повишена и подчертана монументалност, представителност, които до известна степен са самодостатъчни качества и често са постигнати с изкуствени средства. В стремежа си да създадат впечатление за монументалност, представителност, живописност, динамика на формите, да предизвикат усещане за необичайност и неочакваност във възприемането на архитектурата, архитектите изхождат преди всичко от външния пластичен облик на структурите (имайки предвид както вътрешостта).
Луи XIV на Франция (1638-1715) е живял живота си изцяло в бароков период от време, така че изглежда естествено, че когато е обновен на баща си ловна хижа във Версай (и се премества на правителството има 1682), на измислен стил на деня ще бъде приоритет. Абсолютизъм и “божественото право на царете” се казва, че са достигнали най-високата си точка с управлението на крал Луи XIV, Кралят Слънце.
Бароковия стил стана по-сдържан във Франция, но велик в мащаб. Докато са били използвани пищни детайли, френски сгради често са симетрични и подреден.
Бароковият стил се заражда около 1600 в Рим, Италия, и се разпростира в голяма част от Европа, но твърде слабо в Холандия, където художници като Рембранд и Халс се придържат към вкуса на местните меценати, предпочитащи по-реалистичен, а не толкова фантастичен стил, и по-семпли архитектурни форми.
Барок -с отличителни черти: пищност, парадност, тържественост, динамика,
Стил барок има и в скулптурата: в бароковата скулптура фигурните групи придобиват ново значение, подчертава се динамиката на движението и енергията при човешките форми - те се въртят около празно централно ядро или се протягат навън към околното пространство. Бароковата скулптура често има множество различни идеални ъгли на наблюдение. Типичната барокова скулптура добавя и извънскулптурни елементи, например прикрито осветление или водни фонтани. Архитектурата, скулптурата и фонтаните на Джовани Лоренцо Бернини (1598–1680) демонстрират силно напрегнатия характер на бароковия стил. Бернини без съмнение е най-важният скулптор на бароковия период. Той се доближава до Микеланджело по обхвата на своята дейност - той прави скулптури, работи като архитект, рисува, пише пиеси и прави театрални представления. Днес Бернини е най-познат със своята скулптура, както заради виртуозното ваене на мрамора, така и заради способността му да създава фигури, съчетаващи физическо и духовно. Негова е прочутата сцена "Екстазът на св.Тереза" в римската църква "Санта Мария дела Виктория". Друга негова прочута творба е "Фонтанът на четирите реки", както и интериора на базиликата "Св.Петър".
Бароковите къщи в Ловеч
Оказва се, че и в България има сгради в стил барок. В бароковата архитектура акцентът отново се поставя върху смелото струпване на обеми, колонади, куполи, киароскуро, „живописни“ цветови ефекти, както и с играта с обеми и празни пространства. В архитектурата най-добре проличават трите отделни периода на барока. До 1630 г. е периодът на строгия барок. Свързва се с работата на Карло Мадерна (1556-1629), който работи по завършването на катедралата "Св.Петър".Бароковата архитектура е възприета с ентусиазъм в Централна Германия (вижте например двореца Лудвигсбург и Цвингер в Дрезден) и Австрия. В Англия кулминация на бароковата архитектура са работите на Кристофър Рен, Джон Ванбръх и Никълъс Хоуксмоор. Много примери на барокова архитектура могат да бъдат открити в градовете на Европа и Латинска Америка. Градоустройството от този период предпочита радиални булеварди, пресичащи се в площади, схема, откриваща се и в бароковите паркове.
Къща на Яблански в София- също в бароков стил
Основните признаци на барока се считат за повишена и подчертана монументалност, представителност, които до известна степен са самодостатъчни качества и често са постигнати с изкуствени средства. В стремежа си да създадат впечатление за монументалност, представителност, живописност, динамика на формите, да предизвикат усещане за необичайност и неочакваност във възприемането на архитектурата, архитектите изхождат преди всичко от външния пластичен облик на структурите (имайки предвид както външността, така и вътрешността).
Красивите барокови сгради в Пловдив
Оказва се, че из различни краища на България също е застъпен стила барок.Колкото и да не сме били независима държава и при нас навлиза модата в строителството, скулптурата и архитектурата през Средновековието. Имам спомен, че Кордопуловата къща в Мелник също е барокова.
Кордопуловата къща- най-известната в най-малкия наш град Мелник
Барока в архитектурата се характеризира с приоритет, преобладаване на пластичния принцип над тектонския принцип. В стремежа си да създадат необичаен, увеличен-емоционален архитектурен ефект, те често пренебрегват логиката на строителните планове, допускат несъответствия между външните обеми и вътрешната структура на структурата. Дизайнът в творческия ум на архитектите в повечето случаи изглежда е отнесен към фона, като е необходим, но все пак спомагателен инструмент, предназначен да „осигурява“, за да поддържа тази или онази пластмасова форма. Дизайнът обикновено е покрит с декоративни части, които често създават погрешно схващане за него. Фасадите са предназначени да „затъмняват” основната част на сградата. Поръчките се считат само за елементи, които украсяват структури.
Барокови къщи в Ловеч, гледани откъм р. Осъм
В определящите структури от XVII - първата половина на XVIII век специално развитие монументална скулптура и монументална живопис, както и различни форми на приложното изкуство придобиват разнообразие. В живописта и скулптурата преобладават декоративните начала, преобладават многоизмерни композиции с черти на силно изразена динамика, със сложни обобщаващи линии, ритми.
Барокови къщи в Чехия
В различните държави бариокът си има свои отличителни черти.
1. Във Франция Луи XIV, кралят- Слънце (1638-1715) е живял изцяло в бароковия период от време, така че изглежда естествено, че когато е обновен на баща си ловна хижа във Версай (и се премества на правителството има 1682), на измислен стил на деня ще бъде приоритет. Абсолютизъм и “божественото право на царете” се казва, че са достигнали най-високата си точка с управлението на крал Луи XIV, Кралят Слънце.
Бароковия стил стана по-сдържан във Франция, но велик в мащаб. Докато са били използвани пищни детайли, френски сгради често са симетрични и подреден.
2. Най-големият представител на бароковата живопис в Италия, която започва още с последните творби на Микеланджело и Тициано, е Якопо Робусти, наречен Тинторето (1518— 1594). Той е ученик на Тициано и се стреми да овладее богатството на неговия колорит, както н да постигне ненадминатия рисунък на Микеланджело. В изкуството на Тинторето има нещо ново, с което то се отличава от Зрелия Ренесанс, Той се занимава повече с вътрешните вълнения на хората, с чудесата, които според религията движат и решават понякога съдбата на човека. В картината «Чудото на св. Марко» е дадена в ракурс фигурата на светеца, конто се спуска от небето. Сцената е раздвижена и фигурите са изпълнени с вълнение. Неговите фигури, понякога стотици в една картина, са едри, мощни, раздвижени и развълнувани. Творческото въображение на Тинторето му позволява да борави с десетки фигури, да ги групира и свързва в най-различни движения и положения. Той ги поставя в особен свят, различен от реалния. Затова спомага и колоритът. Тинторето не борави с много багри като Тициано, а предпочита топлите гами. Ако се сравнят неговите религиозни картини с картините на Леонардо и Веронезе, става веднага ясна разликата в тълкуването на човешките характери и чувства. Хората на Тинторето се вълнуват, а и атмосферата е наситена с тайнственост.
3. В Австрия дворецът Белведере( на снимката долу) се намира на югоизток от центъра на Виена. Дворецът се състои от две части – Горен и Долен Белведере. И двете части са построени от Йохан Лукас фон Хилдебранд – един от най-важните австрийски архитекти, творящи в стил барок. Долен Белведере е създаден с идеята да бъде вила за забавления в предградията. Строежът му е започнал през 1714 г., и е завършен през 1716 г. В него има още оранжерии и картинна галерия Белведере, в която могат да бъдат видени картини на Густав Климт и Егон Шиле. Тук е работил и венецианският скулптор Джовани Станети, който бил извикан специално от принц Ев В бароковата архитектура акцентът се поставя върху смелото струпване на обеми, колонади, куполи, киароскуро, "живописни" цветови ефекти, както и с играта с обеми и празни пространства. В архитектурата най-добре проличават трите отделни периода на барока. Архитектурата Барок е възприета и приложена с ентусиазъм в строителството в много от градовете на Европа, както и в Латинска Америка. Градоустройството от този период предпочита радиални булеварди, пресичащи се в площади, схема, откриваща се и в бароковите паркове. гений Савойски.
Богатите аристократични семейства, като това Liechtensteins могат да имат първо донесоха богато украсения бароков стил на архитектурата (1600-1830) във Виена. Тяхното лично лято дома, градината Palais Лихтенщайн от 1709, съчетава италиански вила подобни детайли от външната страна с богато украсени бароков интериор. Тя е отворена за обществеността като музей на изкуството. Хотел Belvedere е друг бароков дворец комплекс от този период от време, в началото на 1700-те. Проектиран от Роденият в Италия архитект Йохан Лукас фон Хилдебранд (1668-1745).
4. В испанската архитектура от края на 17 в. барокът получава по- голямо разпространение, отколкото в живописта. Много форми и типове на църкви били пренесени в Испания от Италия. Испанският барок се проявява предимно в богатата, прекомерно пищна архитектурна декорация. Вместо старите олтарници в църквите се издигали сложни надстройки. Те се състоят от скулптурни елементи с многофигурни групи от светци, озарени от проникващи през облаци лъчи. Това направление в испанското изкуство е наречено на името на неговия основател Чуригера (1650-1723). Релефът, който украсява портала на Каса де дос Агуас във Валенсия, е изграден от плетеница от фигури, растителни мотиви и проникващи лъчи. Паметниците на испанския барок поразяват със смелия си замисъл и разкошно изпълнение, но се забелязват и признаци на упадък. Испанският барок не могъл да изиграе историческа роля в последвалото развитие на изкуството, не успял да изрази положителните идеали на националната култура на Испания.
5. Холандската дължава оглавява политическия, икономическия и културния живот на страната. Протестантска Холандия приема идеите на Реформацията. Голямото пристанище Амстердам става средище на свеговната търговия, а в градовете Ротердам, Лайден, Утрехт и др. се съсредоточават манифактурното и мебелното производство. Огромната търговия възникнала в резултат на дейността на Източноиндийска компания (Ийст Индиа Къмпани), която дава голям тласък за развитието на китайското влияние във всички клонове на европейското изкуство. Целият този търговски успех бил изразен в Кметствата, църквите и в простите къщи от червени тухли със островърхи покриви на богатите бюргери, които стават покровители на изкуствата. Това е златния век на холандското изкуство, когато Рембранд и редица други също така известни художници допринасят с големия си гений за изкуството. В Холандия се развива един специфичен национален стил в архитектурата и интериора. Холандските мебелисти придават на творбите си все повече холандски особености. През около 1640 година започва разминаване на холандския стил от фламандския, които следва френския. Поради търговската, политическа и географско сходство между Холандия и Англия се оформя подобие между двата стила.
Забелязват се особеностите в архитектурния стил барок при различните народи в Европа. Много известни личности има, които са творили в тази епоха, продължила около два века. В бароковата архитектура акцентът се поставя върху смелото струпване на обеми, колонади, куполи, киароскуро, "живописни" цветови ефекти, както и с играта с обеми и празни пространства. В архитектурата най-добре проличават трите отделни периода на барока. Архитектурата Барок е възприета и приложена с ентусиазъм в строителството в много от градовете на Европа. От Стария свят барокът се пренася в Новия свят, най-вече в Латинска Америка. Градоустройството от този период предпочита радиални булеварди, пресичащи се в площади, схема, откриваща се и в бароковите паркове.
Тагове:
Арт деко като интериорен стил за новия х...
Парижки апартамент с многоетническа прин...
Поздрави!
barin.blog/history/2015/11/25/klasicheskite-stilove-v-arhitekturata.1410080
Поздрави!
Поздрави!
Поздрави!
Допуснал си досадна грешка ДОСЕЖНО ПЪРВИЯТ (най-горен фотос) от Църквата в гр. Поатие, Франция.
Същата е пример за стил в архитектурата - приет да се нарачи РОМАНСКИ( тоест "римски")?
ВТОРО: Това което си отбелязал като РЕНЕСАНС?
Тоест църквата от Венеция с име "San Giorgio Maggiore" - е ПРЕДОБРАЗ на АМПИРА(още назоваван и "Нео-класицизъм".
По-точно говореща за това: Щое е неокласицизма-ампира ... можед да си създадем представа от образци при Руска-имтперска архитектура - във вида и:
"Казанския събор" от Петербург с пред-образец построеният по време на Александър Първи "Исакиевски събор".
ТРЕТО: Пропуснал си една много значима КАТО КУЛТОВО СЪОРЪЖЕНИЕ СГРАДА-СТИЛ БАРОКО ?
Тази на църквата от гр. Свищов. Строена от самобитният българин и строител Никола Фичев от гр. Дряново?
Стилът на същата е ТИПИЧНО БАРОКОВ ... даже някои се изкушават, поради нея ... да твърдят за "български барок"?
- С уважение!
Поздрави!
Поздрави!
Поздрави!
Бъди жив и здрав, приятелю!
Поздрави!
Замислян е като Бълвгарската Виена пикола!
Хубава вечер, Адаш!
Поздрави!
Много хубави барокови сгради съм виждала в Прага, там даже и църквите са едни такива жизнерадостни, нямат общо със строгите готически катедрали. Ако се сетя къде са ми снимките от Прага, мога да пусна пост за тамошните барокови църкви, много са красиви.
Поздрави :)
Поздрави!
17.12.2020 22:36
Няма ли кой да ги научи тези джурналистки и поетеси да си правят клипове,като не могат да пеят и свирят, а и пишат толкова -боза поезия!
но ти се подмазва!
Тя така се опитва да влезе под кожата на всички
с които аз си пиша с тях и им гласувам, а откъде го вижда познай...връзкарка!
Поздрави!
Ти само по това да беше боса, с халва да те нахраним и с мед да те намажем. Ти си босичка комай по всичко.