Прочетен: 2644 Коментари: 17 Гласове:
Последна промяна: 31.03.2023 21:18
https://sites.google.com/site/seimenisatdinneolitic/3-1-7-iyi---repreyentarea-cultului-pomului-vietii?tmpl=%2Fsystem%2Fapp%2Ftemplates%2Fprint%2F&showPrintDialog=1
Някои от тези снимки са познати за известен брой читатели, някои ще бъдат изненада за повечето от нас. Поради големия им брой се налага да разделя публикацията на няколко постинга. Започваме с... Балканите.
IYI - Стилизирано представяне на култа към Дървото на живота
Митичният произход на дървото на живота се основава на сложната идея по отношение на великата богиня на растителността като символ на земното плодородие и, чрез усилване, на космическото плодородие. Представянето на Дървото на живота, състоящо се от оста на колоната, която е позиционирана в горната част символа V, а на противоположната страна триъгълник, предполагащ клоните на корена, се основава на праисторическата практика, според която някои свещени дървета са били живи и обожествявани, дървото все още има корени, залепени дълбоко в земята, като по този начин води до ствола, направен от пънове от клони, подредени в процепа или Y.
Вярвало се е, че живите стълбове управляват чрез все още активните си корени подземния свят на подземните духове и създания и затова тяхната специална форма на небесни колони също е търсена за практиките на архаичната и традиционната магия, както заявява Ромул Вулкънеску в творбата "Небесната колона".
Формата, която се е генерирала от живото дърво, е била най-архаична за дървото на живота, но също и за неговите производни и заместители (небесния стълб и колоната на небето). В първите си ипостаси формата на Дървото на живота също е била дървовидна, защото е поддържала дървото живо, както се е срещало в природата.
Обожествяваният ствол, или Y, изглежда е най-старият вид небесна колона сред румънците. Ние намираме, че Молитвеният стълб с дълбоки корени в средиземноморската култура сред египтяните и християните се пресича с днешната култура сред балканските народи. (източник: Колона на небето, Ромул Вулканеску)
От европейския неолит символът V на Великата богиня е поставен в горната част на Небесната колона, доминирайки отгоре и защитавайки естествения ред, което води до стилизирано представяне на алтернативен стълб в Y. Той се появява на керамичен фрагмент от съд, открит във Винча и датиран през VIII-мото хилядолетие пр. н. е. Представен е женски силует в обожаващо положение - с вдигнати ръце - и предаващ своята молитва към Y.
Снимка 3
(източник: Праистория, България, Неолит)
До момента над 43 камъка със знаци са идентифицирани на връх Тийск и други мегалитни или по-малки камъни, от района и от Източните Карпати със знаци или следи от човешка обработка. Цялата информация е вградена в бази данни, свързани с духовния живот, писането и светилищата. Знаците в двойни линии на предната част на парчето бяха маркирани с червена повърхност и бяла граница, за да предположим използваната технология. Това също е аргумент за Г. Бако да ги припише на епохата на неолита, като посочва аналогии за неолитните символи и руните от балкано-дунавските знаци.
Mount Teasc (Ditrau la G. Bako 1962), групи от знаци и аналогии:
Снимка 5
Камък 14. Сред знаците различаваме няколко реда и "Y". Снимка 6
Камък 25. Във високата му част е гравиран с широка линия плитко издълбан знак във формата на "Y", а след това с линия с по-тънки форми "ипсилон".
Снимка 7
Камъни 26 и 26а. След освобождаването им забелязах, че и двата камъка (26, 26а) имат белези само от видимата страна. Големият камък не беше обърнат, а само малкият, който нямаше знаци. Виждаше се, че малкият камък е донесен и поставен до големия. Сред знаците разпознаваме "X" (на камък 26a), "Y" и къса линия на камък 26.
Снимка 8
Камък 28. Кръстен е и "идолът", защото, гледан отпред, той наподобява конусовидните идоли от ранния неолит. На противоположната страна на лицето има серия от разрези и гравюри, които при неолитните парчета имитират косата.
На короната, гърба и основата се появяват някои гравирани знаци, подобни на буквите "Y", "V", които имат съвсем различни значения. Покрити са с лишеи, може да има и други по-фини признаци, които не могат да се видят. Връзката с неолитните идоли не е случайна, видът на изобразяване на косата на гърба чрез прави или вълнообразни линии е характерен за пластиките от ранния неолит.
Снимка 9. Източник на тези три фотографии е Mount Teasc. За светилищата в природата, Gheorghe Lazarovici, Cornelia-Magda Lazarovici, Sorin Colesniuc, Sote Angeleski
На хълма над селото в Точката на Писмения камък има мегалитен блок, на който има поредица от пещерни знаци. Въпреки че е район, пълен с монаси, църкви и килии, ние не вярваме, че всички знаци са християнски, поради което обръщаме внимание и на тях.
Каменният блок е разположен на хребетен път, път, който води към скалните църкви. Камъкът може да бъде "карта" с маркиране на пътища или поставяне на килии или църкви. Но в района има и по-стари пещерни знаци. Отбелязваме наличието на около 60 знака, които се различават от изображението, те са по-многобройни. От тях пет са църковни планове. В други пет простият кръст или в комбинации се среща 13 пъти, а кръстът на Свети Андрей четири пъти, Y - четири пъти, V - четири пъти, Т - шест пъти, човек - два пъти, звезда - три пъти и други.
Снимка 10.
(Източник: МЕГАЛИТИ В ИЗТОЧНИТЕ КАРПАТИ. ПЪТЕКИ ДО СВЕТИЛИЩАТА НА ПРИРОДАТА И СЛЕДИТЕ ОТ НАСЕЛЕНИ МЕСТА. ИЗУЧАВАНЕ НА ЕТНОАРХЕОЛОГИЯТА И ЕТНОРЕЛИГИЯТА)
Планината Гоя, Румъния, "Писменият камък" (източник: Виртуален музей на България)
Снимка 11
Тези знаци, намерени върху много идоли, могат да призоват магическите сили по време на религиозна церемония и да ги прехвърлят на шамана. Един такъв пример е така наречената "Мадона на Раст", глинена фигурка, открита от проф. д-р Георге Лазаровичи в Дунавската равнина
и датираща от VII-мо хил. пр. н. ее. - според известния италиански специалист Марко Мерлини, представляваща един от най-старите образи на майчинството в света.
(Източник: СТРАНИЦИ ОТ ИСТОРИЯТА НА ПИСМЕНОСТТА) Снимка 12
Професор Думитру Берчу в труда си "Праисторическата археология на Олтения" представя централизирано специфичната символика на керамиката, принадлежаща към културата от бронзовата епоха Gвrla Mare стълб suplicatorium в Y - заместител на Дървото на живота - живо и с корени, забити в земята.
От комбинацията от спирали, счупени линии или във формата на буквата V или M се раждат ромбове, правоъгълници, оригинални декоративни единици. Снимка 13
Същият супликаторен (обожествяван, свещен) стълб в Y е изобразен върху керамика от бронзовата епоха, открита в Нова Загора, България, върху етруска погребална керамика, открита в Алба, Италия, присъстваща и в петроглифите, изпълнени в скалата на тракийските светилища като това от Райoв камък, в центъра на България, открити по билата на планините, които бдят над Долината на тракийските царе, но и на "Писмения камък" на връх Гоя, Румъния. (Сега е моментът да запитам: етруските траки ли са или не, защото не са ИНДОевропейци?)
Музей в Нова Загора, България, керамика от ранен бронз. Добавям, че съдът изглежда характерен за културата на камбановидните купи, продължение на CordedWare (културата на въжената керамика)
Снимка 14
(източник на двете фотографии: IYI – Хилядолетната история на най-българския знак по нашите земи – от Неолита до ден-днешен)
"Къщата" – както imago mundi, така и реплика на човешкото тяло – играе изключителна роля в ритуалите и митологиите. В някои култури (протоисторически Китай, Етрурия и др.) погребалните урни имат формата на къща, с отвор на върха, където душата на мъртвите може да влиза и излиза. Урната-къща някак си се превръща в новото "тяло" на старото.
(източник: Мирча Елиаде, Sarcrul şi profanul)
Алба, Италия, капак на етруска погребална урна, открита в некропол в древния град, датирана през първата половина на девети век пр. н. е.
Снимка 16 (източник: Виртуален музей на България)
Снимка 17 (източник: Musei Vaticani)
Снимка 18 (източник: Мамицата им на етруските!)
Снимка 19, същия източник :):):)
Палатински хълм, Рим, етруска бронзова урна във формата на колиба, датирана между X-VIII век пр. н. е. (източник: Въведение в Древен Рим)
ДОКАЗАТЕЛСТВА
ЧЕСТИТ ПРАЗНИК КОРЕНЯЦИ СОФИЯНЦИ! РАСТЕМ...
Много сложно хоби, даже и титуловани понякога дрънкат небивалици.
Проблемът ви е, че искате да убедите света или поне някой по-тъп, че българинът се ражда със златен Ролекс. И не можете да намерите такъв! И ставате за смях!!! За първи път за този "велик" символ писа някакъв Иксперт в сайта на съюза на помаците през 90-те. Не знам дали съществува все още, но брат ми ги направи да си говорят сами и специално авторът на първата публикация сигурно все още дава на заето!!! Е, хайде, патентовайте го поне и да се знае, че сте силно привързани към Дюселдорфската Венера и нейната.... вулва!
написа:
Проблемът ви е, че искате да убедите света или поне някой по-тъп, че българинът се ражда със златен Ролекс. И не можете да намерите такъв! И ставате за смях!!! За първи път за този "велик" символ писа някакъв Иксперт в сайта на съюза на помаците през 90-те. Не знам дали съществува все още, но брат ми ги направи да си говорят сами и специално авторът на първата публикация сигурно все още дава на заето!!! Е, хайде, патентовайте го поне и да се знае, че сте силно привързани към Дюселдорфската Венера и нейната.... вулва!
01.04.2023 09:20
написа:
Началото!
Много сложно хоби, даже и титуловани понякога дрънкат небивалици.
Материята с която се занимава домакина е достойна за уважение и достатъчо сложна за да се обясни като се върви "обратно по пътечката" или със блоговото ви словоблудсто на неколцината самообяви се ... разбирачи по всичо.
написа:
Началото!
Много сложно хоби, даже и титуловани понякога дрънкат небивалици.
аз съм Философ,а не като теб!!
даже, не можеш, и да
''видиш''..Разликата...
казах ,защо, НЕ одобрявам, твоята лъжа и политикански..
безкрайни уйдурми и препишонки!
сЕди си на гАзо, при Тролиадата.....
не се ''подмазвай' сега, и на добродан..
мишок....
аре, баста..
Не може да се патентова нещо, което принадлежи на културите на половин планета.
Достатъчно е да видим, че този знак го има при древните българи и потомците им.
Даже, ако малко се замислиш, ще видиш и откъде е започнало всичко. Малко ако помислиш :). И кога, да.
Мислиш ли, че древните нецивилизовани племена са имали понятие за "дърво на живота" и че точно него са имали наум?...
Освен това как ще обясниш различните тълкувания на знака "ИВИ"?... :)
Освен ако не излезе нещо по-старо.
Знам за различните тълкувания на знака и смело заявявам, че моето с нищо не отстъпва на останалите.
Дори, бих казал, символите в него са станали и букви - при гърците, а после при латините.
Повтарям - Ипсилон (Y) е налична в двете азбуки, а М или мю се изписва също с троична графема, в латинския това е ясно изразено.
Случайно или не, в тюркски език Епси означава "всичко".
Така че този символ спокойно може да означава почитането ОТ ВСИЧКИ НА БАЙ ТЕРЕК - свещеното дърво, или да изразява ОБЩНОСТ, ОБЩЕСТВО.
В тюркските езици думата е Йъме (нямаме точните звуци, нито букви). Същото значение.
Оттам е ИМЕ (за славянските езици), ИМАМ(е) като глагол, култура Ямная (яма е ОБЩО ПОГРЕБЕНИЕ, придобила е значениято на дупка, а като отидеш на шивач, той казва "ще сложим тук една Ямичка и готово".
Този знак изразява и СВЕЩЕНОДЕЙСТВИЕ - справка тук
https://www.richardcassaro.com/research/god-self-icon/
Надявам се малко да съм ти помогнал.
Нямали били :).
Изчакай следващите снимки.
"Изследователката Н. Пигульовская в книгата си "Сирийски източници за историята на народите в СССР. Москва, 1941, стр.107" привежда такива редове за нашествието на хуните: "Народите на хуните в древността живеели около Меотийското езеро откъм източната му страна и северно от река Танаис; както и другите варварски народи, те стояли оттатък планината Имаон, намираща се в Азия (видимо това е Уралският хребет, ногаите са го наричали и АРКА-йийма - Хребетът на събралите се планини; И. К.). Всички те се наричат скити и хуни, отделно по племена те (се зоват) котригури, утигури, ультзури, а други - бургунди". Котригурите и утигурите в последващата история са известни като съставящи племена на тюркските българи.
(Смятам за уместно да припомня, че знака IYI прочетох като "йим" преди повече от две години; бел. моя. Видима е връзката и с названието на културата Ямная. Припомням, че значението на думата "йомъ е общност, община. Ямните погребения..)."
Иса Капаев, "Безсмъртната степ", част втора.
Ненапразно те питах за угрите.
Кърк, без угрите и фините няма бяла раса. Помисли сам.